מאמרים

מה מלמדים אותנו ציורי גשר?

מה מלמדים אותנו ציורי גשר?

מה מלמדים אותנו ציורי גשר?

ציורי ילדים הכוללים ציור גשר מבטאים תובנות על רגשות ומחשבות של ילדים לגבי התמודדות עם שינוי או מעבר בחייהם. במילים אחרות, ציור גשר מהווים מטפורה למעברים או שינויים בחייהם של ילדים, כמו תחילת שנה, מעבר בית למקום חדש, מעבר מילדות לבגרות, או חוויה של שינויים במשפחה. עצם המעבר על הגשר מצד אחד כדי להגיע אל הצד האחר מראה על חוסן וחוויה משמעותית של מעבר או שינוי והסתגלות לדבר החדש או הסביבה החדשה. ציור גשר מתאר מצב רגשי של המצייר באותו זמן של שינוי או מעבר, גם אם החוויה האישית התרחשה בעבר.

ציור גשר נעשה תוך הנחייה של מבוגר כאשר ההנחיה היא: צייר גשר בכל דרך שתרצה באמצעות עפרונות וצבעים, הציור הוא ציור חופשי מהדמיון, לאחר השלמתו ציין היכן המיקום שלך על הגשר.

פרשנות לציורי גשר ניתנת לאחר התבוננות מעמיקה בכל האלמנטים שצוירו, כולל בחומרים מהם עשוי הגשר מיקום המצייר על הגשר, גודל הגשר, סוג הגשר וגודלו.

פענוח ציורי גשר מאפשר להתבונן על מצב רגשי של המצייר בעת ההתמודדות עם מעבר או שינוי שמתרחש במהלך החיים. לדוגמה: ציור גשר עם עליה שאינה תלולה וכך גם הירידה ממנו, תעיד על תהליך של שינוי הדרגתי אצל המצייר, לעומת גשר שהירידה ממנו תלולה שתעיד על מעבר מפחיד ודרסטי למצייר. יש לשים לב, לחוויה כיצד עולים על הגשר? האם יש רגע התחלה ורגע סיום למעבר? האם הירידה מהגשר מהווה לחץ למצייר? האם הירידה איטית ובטוחה? מה שיראה שינוי שיהיה איטי ובטוח. על שינוי יציב יעידו חומרי הגשר, חבלים, פלדה, אבן או עץ. יש לשים לסביבה המתוארת לצד הגשר שמראה על תמיכה במצייר. סביבה דומיננטית משמעותה תמיכה של המשפחה במצייר בעת השינוי.

סוגי הגשרים מעידים על אנשים שונים.

גשר קטן – יעיד על אנשים שאינם מתבלטים ופוחדים משינויים, לכן השינוי צריך להיות מאד איטי, זהיר ומתוכנן.

גשר עמודים – יעיד אל אנשים הזקוקים למסגרת יציבה, בעבודה, בזוגיות וחיי חברה. שינויים קיצוניים יערערו את הביטחון העצמי של אותם אנשים והם ירגישו בטוח רק במסגרת קבועה.

גשר קשת – יעיד על אנשים פתוחים לשינויים ומסוגלים להתמודד עמם, אנשים שנוטים לעגל פינות, אחראים, נוחים וידידותיים לסביבה, יחד עם זאת הם אינם נוטים להתמיד בשינוי לאורך זמן.

גשר חבלים – מעיד אל אנשים שזקוקים לחיזוקים בשל חוסר ביטחון.

מה מלמדים אותנו ציורי גשר ואיזה אלמנטים בציור משליכים על התמודדות עם שינוי או מעבר מתייחסים לשאלות הבאות:

  1.  מאילו חומרים עשוי הגשר? האם הגשר עשוי מעץ, או פלדה, בולי עץ, אבן? חשוב לראות האם הגשר בנוי מספיק חזק ובטוח כדי לעבור בו? ההשלכה לגבי המצייר היא האם הוא מרגיש מספיק בטוח כדי לעבור אותו? המעקה יראה האם יש למצייר תמיכה מחברים ובני משפחה?
  2. האם הגשר מחבר מקום אחד למקום אחר. ההשלכה לגבי המצייר היא האם למעבר יש יעד כלשהו? האם יש למעבר התחלה וסיום? או שמא מדובר במסע לא ידוע ובלתי צפוי?
  3. איזה סוג של גשר זה? האם זו דרך ישרה, או בצורת קשת? האם לגשר מדרגות רבות או הוא חסר תמיכה ומתנדנד? ההשלכה לגבי המצייר היא לגבי האתגרים והסכנות הפוטנציאליים של חציית הגשר, האם שלב המעבר קשה, דורש ריכוז, תכנון, זהירות או מאמץ נוסף?
  4. מהי הסביבה מתחת לגשר? דשא רך? מים רגועים, נהר סוער, או כביש מהיר ועומס תנועה? ההשלכה לגבי המצייר היא מה יקרה אם ייפול מהגשר? האם מרגיש שיש לו רשת ביטחון אם יתקל בקושי במהלך המעבר הזה
  5. האם ישנה סביבה סביב הגשר, או האם הוא נטוש? הסביבה משקפת תמיכה של המשפחה, הסביבה יכולה לשקף מצב רגשי בזמן המעבר, לפעמים שינויים בחיים מושפעים מהנסיבות של הסביבה.
  6. היכן מיקום המצייר על הגשר? באיזה חלק של הגשר, בהתחלה או בסוף? ההשלכות לחיים הם האם מיקום המצייר בתחילת הגשר ? האם המצייר באמצע מעבר הגשר או כמעט בסוף? כאשר המצייר נמנע מלעבור על הגשר זה מראה שהוא אינו עובר מעבר או שינוי כרגע.

ציור גשר מלמד על תהליך לא מודע שמאפשר הצצה לאופן בו חווים מעברים או שינויים בחיים.

אם את מטפלת רגשית, או מטפלת באומנות אני מזמינה אותך ללימודי פענוח ציורים בזום,

כל מה שאת צריכה לעשות זה להתקשר אלי

052-6522277

ד"ר מיקה קופלר | פענוח ציורי ילדים

דר' מיקה קופלר

בעלת תואר דוקטור בחינוך, מומחית לפענוח ציורים ומנתחת התנהגות, מלמדת אנשי חינוך שעובדים עם ילדים במערכת החינוך ואנשי מקצוע בתחום הטיפול הרגשי לילדים לזהות סימני מצוקה, תסכול, יכולות אישיות באמצעות קורס פענוח ציורים בזום.
דילוג לתוכן