מאמרים

הסבתא של היום היא סבתא אחרת

הסבתא של היום היא סבתא אחרת

הסבתא של היום היא סבתא אחרת

בילוי זמן משותף עם הנכדים שלנו, הוא לא משהו יוצא דופן במהלך שנת הלימודים, כי הסבתא של היום היא סבתא אחרת, במיוחד במהלך חופשת הקיץ.

הבילוי המשותף יוצר זמן איכות וחוויות משותפות ששווה להתנסות בהן. מחקרים שבדקו “התקשרות טובה” מראים שהתקשרות מבחינתו של הילד היא לדמות מבוגר שמטפל בו מיום היוולדו. התקשרות תקינה בין נכד לסבא או סבתא, היא התקשרות שמאפשרת לחוות עוצמה של רגשות באמצעות הנוכחות התמיכה האמפטיה של סבא או סבתא סבתא שיודעים להכיל את הרגשות של הנכד ולהוות לו מקור של ביטחון.

מהו שביל הזהב של קשר משמעותי בעידן המודרני האינטנסיבי והעשיר של הסבתא המודרנית?

מה שחשוב הוא זמן “הבילוי המשותף” והחוויות שבוחרים להעביר יחד עם הנכדים ובמיוחד בחופשים במהלך השנה או חופשת הקיץ. הקשר יכול להיות קשר יחיד ומיוחד בו שני הצדדים נהנים מזמן איכות, מאחר והנכדים אינם במסגרת מחייבת של התא המשפחתי עם הוריהם. עצם החוויות שיבחרו לעבור ביחד והדינמיקה שתיווצר בהתקשרות זו תיצור קשרים חזקים ומשמעותיים ביניהם. יש חשיבות לאיכות הבילוי. מומלצת בחירה משותפת של פעילות, שתעצים את הערך של השיתוף וה”ביחד” בקשר בין הנכדים לסבים ולסבתות.

מה מומלץ לעשות כדי להתחבר לנכדים בכל פעילות משותפת?

בחירת בילו משותף – כדאי לדבר עם הנכדים על התחביבים שלהם, על מה הם אוהבים לעשות? האם לשחות, לטייל, לצייר, לשתול, לבשל? ברגע שמצאתם יחד את התחביב המשותף תוכלו לבלות ביחד זמן איכותי טוב אחד עם השני.

הבעת אימון – הביעו אימון ביכולת של הנכד להעז ולהתנסות גם בפעילות שלא חווה קודם לכן. המעיטו בשאלות ותנו לו להתנסות ולהתמודד בעצמו. סמכו עליו שידע למצוא את הפתרונות שמתאימים לו.

פירוק תסכולים – אפשרו לילד להביע רגשות ולפרוק תסכולים.

הקשבה – הקשיבו בתשומת לב לרעיונות שיש לנכד, הקשבה היא כלל ראשון בהתקשרות ביניכם. אל תקטעו אותו בדבריו. ניתן להגיב במילה טובה שמשקפת את מה ששומעים מקולו: “זה באמת לא נעים, מתסכל, מצחיק…” אפשרו לו להביע רגשות כדי שיחוש נוח ובטוח לשתף אתכם בחוויות מרצונו וימצא אצלכם אוזן קשבת ואמפטיה. ילד שמקשיבים לו וזוכה לכבוד, אהדה, ואהבה יחזיר יחס חם ואוהד אליכם חזרה.

ביטוי יכולות הילד – בכל פעילות יצירתית תתנו לילד הזדמנות לבטא את יכולותיו הן ברמה הקוגניטיבית – חשיבתית והן ברמה המוטורית ותיאום מוח יד עין. ריכוז בפעילות יצירתית כמו: ציור, צביעה, הדבקה, גזירה, קיפולי נייר יאפשרו לילד לארגן את האנרגיות שלו למקומות חיוביים.

לסיכום, החוויות מרגשות בחיבור המיוחד הבינאישי בין סבתא לנכד או סבא לנכד, עצם העשייה המשותפת והחוויות המשותפות ייצרו קשר לא מילולי הדוק וחם שייחרט בזיכרון ויהיה בלתי נשכח לשני הצדדים.

ד"ר מיקה קופלר | פענוח ציורי ילדים

דר' מיקה קופלר

בעלת תואר דוקטור בחינוך, מומחית לפענוח ציורים ומנתחת התנהגות, מלמדת אנשי חינוך שעובדים עם ילדים במערכת החינוך ואנשי מקצוע בתחום הטיפול הרגשי לילדים לזהות סימני מצוקה, תסכול, יכולות אישיות באמצעות קורס פענוח ציורים בזום.
דילוג לתוכן