מאמרים

מהם הסימנים ללקות קשב וריכוז בילדות המוקדמת?

מהם הסימנים ללקות קשב וריכוז בילדות המוקדמת?

מהם הסימנים ללקות קשב וריכוז בילדות המוקדמת?

* המאמר מתבסס על ספרה של ד”ר רונית פלוטניק “לגדול אחרת” המתאר את עולמם הרגשי והחברתי של ילדים בעלי לקויות למידה קשב וריכוז.

כל תינוק זקוק לחום ואהבה מהוריו גם אלה שמתגלים כתינוקות קשיי מזג או תינוקות שמתחממים לאט בשל הקושי שמתלווה לתהליך טיפולו וגידולו של התינוק. החוקר סטנלי גרינשפאן מצא כי ילדים רבים אשר יאובחנו בהמשך חייהם כסובלים מלקות למידה או מקשיי קשב וריכוז היו בינקותם תינוקות בעלי מזג קשה או תינוקות בעלי מזג מתחמם לאט. תינוקות אלה חווים קשיים רגשיים ונפשיים ביחס לעולם כמקום בטוח ומעורר אימון. לתינוקות אלה אי סדירות ביולוגית המשפיעה על עירנות ושינה, קשיים בוויסות שובע ורעב, קושי בהסתגלות לשינויים בסביבה, כל אלה תורמים לתחושת הקושי והמצוקה שעלולה להצטבר אצלו ובמקביל גם אצל הוריו.

סימנים ללקות קשב וריכוז בילדות המוקדמת עולה ממחקרים שעורכים התאמה בין מזג התינוק לזה של הוריו באיכות החיים הנפשיים וברווחה של התינוק וההורה. יכולתו של ההורה לבנות מערכת יחסים המבוססת על אימון, ביטחון וחוויות רגשיות של סיפוק, מבוססת על מידת ההתאמה בינו לבין התינוק. כאשר ההורה יהיה בעל טמפרמנט שונה משל תינוקו עלולה להתפתח הפרעה בקשר והאינטראקציה הזוגית ביניהם. מאוחר יותר תיצור תחושות תסכול אצל ההורה, פגיעה רגשית עמוקה של דחייה או עלבון, נחיתות הורית ועוד. בהתפתחות הנפשית בילדות תתפתח תחושת חוסר אימון, חוסר סיפוק וחוסר ביטחון מתמשך.

יתרה מכך, מחקרים רבים מראים קשר מוקדם בין קשיי וויסות של תינוקות כמו: וויסות תחושתי, מוטורי, רגשי וקשבי, לבין קשיי טמפרמנט ובהמשך החיים של הילד, קשיי הסתגלות בשלבי התפתחות שונים. לכן, ניתוח נכון של הסיטואציה בהפרעת הקשר בין הורה לתינוק בעל מזג קשה וקשיי וויסות, יכול היה למתן רגשות אשם של הורים ולצייד אותם בכלים להתמודדות עם הטמפרמנט המיוחד של ילדם. עצם הידיעה וההבנה של ההורה תהווה הקלה עבורו.

היום מגלים חשיבות בזיהוי מאפייני הלקות לא רק בגיל בית הספר, אלא כבר בינקות. יותר מכך, נחקרים היום מאפיינים בשלב העוברי, היכולים לתת הבנה טובה יותר לקשיים של הילדים. אם בעבר נתפסו תקלות במהלך הלידה (כמו: לידת עכוז, מלקחיים, וואקום וכדומה) כגורם נוסף האחראי להופעת ליקויי למידה ו/או קשיי קשב ורכוז בגיל הילדות, לאחרונה משערים שחלק מהתקלות הן תוצאה ישירה של נוכחות הלקות כבר בחייו של העובר, עוד טרם לידתו. הלקות בתקופת העוברות גורמת לאי התאמה בהעברת מידע מהעובר לרחם האם בשעת הלידה ומסיבה זו מתרחשת הלידה בצורה לא תקינה.

קשיים בריאותיים של התינוק בגיל ינקות כמו: דלקות אוזניים מתמשכות, נוזלים באוזניים, בעיות אסטמה נשימתית ואסטמה של העור, הן תופעות שיכולות לאותת להורה שהתינוק מועד להיות בעתיד מאובחן כסובל מליקויי למידה ומקשיי קשב וריכוז. כתוצאה מקשיים רפואיים אלה חייו של הרך הנולד ושל הוריו יהיו פחות מיטיבים. קשיי ינקות נוספים נמצאו בשכיחות גבוהה אצל תינוקות בעלי הפרעות במערכת התחושות החיצונית או העמוקה שמראים קשיי וויסות בבואם במגע עם מים, או סוגי טקסטורות של בדים, קושי בחיבוק או ערסול, התנגדות לגזיזת ציפורניים, חוסר גמישות במעבר ממנוחה על בטן לגב, איטיות בהתפתחות המוטוריקה הגסה, או דילוג על שלב התפתחותי (עמידה לפני זחילה). כאשר קשיים אלה מעוררים חשד אצל ההורה ובעיקר כאשר מתלווה אליהם המרכיב של טמפרמנט קשה או טמפרמנט המתחמם לאט, על ההורה לפנות למערכת המקצועית לסיוע ועזרה. טיפול מוקדם יעזור למערכת יחסים הדדיים טובה יותר לפני שההורה יחווה את היותו “הורה לא טוב”. הורים שחוו תינוק המתקשה להירגע מבכי בשל סיבה לא ברורה, או מבוהל כאשר מפשיטים אותו, צווח ומתנגד לאמבטיה, ומגיב באי שקט לבגדים מסוימים, מתקשה למצוא תנוחה מרגיעה בידיו של ההורה – הורים אלה חווים עצמם כ”הורים לא טובים” לתינוקם ומסתובבים מתוסכלים. הם חווים את התינוק כמי שרואה בהם הורים שאינם יודעים להרגיע אותו, נותנים לו יחס רווי במתח נפשי ההופך למתח ביחסים היום-יומיים ביניהם. במקום קשר בעל אופי של הלימה והתאמה נוצר קשר של אי התאמה בין ההורה לתינוק, מצב שעלול להוביל לבניית יחסים של אי אימון ביניהם.

רק כאשר נעשה האבחון הפסיכו דידקטי או אבחון קשב וריכוז (מגיל 6) משחזרים הורים את חוסר תפקודם בתחומים מסוימים כנובעים מהלקות של הילד. הורים לילדים בעלי לקויות נתקלים בקשיים רבים בשל הפער שנפער אצל ההורה בין הפנטזיה של החלום ההורי לילד, לבין המציאות אתה מתמודד ביום יום ביחסים עם הילד. תובנות וידע מתקדם יעזרו להורים להתמודד בצורה מיטבית ויעילה.

אשמח להציע טיפים בנושא וויסות חושי!

ד"ר מיקה קופלר | פענוח ציורי ילדים

דר' מיקה קופלר

בעלת תואר דוקטור בחינוך, מומחית לפענוח ציורים ומנתחת התנהגות, מלמדת אנשי חינוך שעובדים עם ילדים במערכת החינוך ואנשי מקצוע בתחום הטיפול הרגשי לילדים לזהות סימני מצוקה, תסכול, יכולות אישיות באמצעות קורס פענוח ציורים בזום.
דילוג לתוכן