מאמרים

חזרה לסמכות הורית בעידן המודרני

חזרה לסמכות הורית בעידן המודרני

חזרה לסמכות הורית בעידן המודרני

חשיבה על הילד והתייחסות אליו כאל אדם בעל זכויות, חלה בד בבד עם השינוי החברתי מחברה אוטוקרטית לחברה דמוקרטית. השינויים שחלו בכל הרבדים של החברה באו לידי ביטוי גם בבית ובמשפחה. ההורים היום, שלא כמו בעבר, אינם אוהבים חוקים וגבולות ועל פי רב מוותרים עליהם. זו תקופה בה המבוכה רבה. ההורים יודעים שהם רוצים לגדל ילד סקרן, פתוח, בטוח בעצמו, בעל דימוי עצמי חיובי, ביטחון עצמי, שמח, עליז, משכיל ובעל כוונות טובות אך הדרכים שלהם לא תמיד מביאות את התוצאה המקווה.

השאיפה להיות הורה מיטיב עם ילדיו היא משותפת לכולם, אך הורים לא אחת נכנסים למעגל של מלכוד, מבוכה ואובדן ביטחון לאור עצות “עשה” ו”אל תעשה” שהם שומעים מהוריהם או חבריהם. בשל אובדן הביטחון ביכולת, הם מגיעים לאבדן שליטה וחוסר השפעה על ילדיהם. הילדים חיים בחברה הישגית ורצונם של ההורים הוא להיטיב בכל דרך אפשרית, לסייע לילדים, להעניק להם את אותם דברים שהם לא זכו בילדותם, לגונן עליהם ללא גבול ולעיתים הם אינם יודעים מהו הגבול ואיפה לעצור. ההורה אינו יכול להיטיב ללא גבול!

הילד מוכן להקשיב ולהיות מושפע מהורה שמתייחס אליו בכבוד, מבין אותו, מקבל את המגבלות שלו, מקשיב לרצונות שלו ומתחשב בהם. ההורה ה”טוב” לעיתים הופך לנוקשה, מאוכזב, מתוסכל בדרך לאיבוד סמכות הורית. ההורה מתקשה למצוא את שביל הזהב בין לאפשר לבין להגביל. על ההורה ה”מיטיב” ללמוד להציב גבולות, להיות בתקשורת ולעיתים ב”משא ומתן”, לתעל את רצונות הילד, לפי הבנתו, לאפיקים מתאימים, לשתף את הילד בתפקידי הבית, ללמדו להיות עצמאי ואחראי. הורים שמציבים גבולות באופן יעיל, מעניקים תחושת ביטחון המאפשרת לילד להיות פנוי ללמידה, לחקר ולהתפתחות לקראת עצמאות. חשוב לתת לילד תחושה שההורים שם ללוות, לתמוך ולעודד לאורך הדרך.

אם רצונכם להיות הורים “מיטיבים”, המחנכים את ילדיכם ומשפיעים בדרך חיובית עליהם, אם רצונכם להתנהל בבית באווירה נעימה שתאפשר חיים נעימים ונוחים, הרי שתפקידכם הוא להקנות לילד הרגלים ודפוסי התנהגות נאותים בכל מסגרת חינוכית וגם בבית. הכוונה מוקדמת של ההורים תסייע לתפקודם של הילדים בבית.

הורות לא לומדים באקדמיה אלא “בבית הספר של החיים” אך גם באמצעות הדרכות הורים פרטניות, הניתנות ע”י יועצים משפחתיים שתפקידם להעשיר את הידע והמיומנויות ההוריות, ובכך לסייע בפתרון בעיות והתמודדות בטווח הקרוב והרחוק.

רב ההורים יכולים לערוך את ההתערבות המתבקשת תוך כדי הליווי המקצועי. בתהליך הליווי מגלים ההורים את הכוחות שיש בידיהם כדי לשנות תפיסה חינוכית וללמוד דרכי תגובה שיאפשרו את השינוי במשפחה. היתרון הגדול בכך שהורים חווים מסוגלות להתמודד בדרך חדשה ובכך מחזירים לעצמם את הסמכות ההורית המשמעותית בחיי ילדיהם.

האמת היא, שאם הורים רוצים לערוך שינוי בהתנהגות הילד אליהם, הם אלו שצריכים למצוא את הדרך להגיע אליו ולשנות את התגובה על כל התנהגות, התנהגות נאותה והתנהגות לא נאותה.

שינוי התנהגות פירושו שכל אדם יכול לשנות את הדרך בה פועל או מגיב, על ידי למידה אשר במסגרתה משייכים השלכות לפעולות שלנו. לא ניתן להכריח אדם לשנות את התנהגותו, אך ניתן לתת לו מוטיבציה לעשות זאת על ידי שינוי הסביבה או הצעה של תמריצים. הפסיכולוג סקינר, טבע במחקר את המושג התניה אופרנטית שפירושו, תהליך למידה התנהגותית שמבוססת על חיזוקים וענישה. סקינר הניח שאם התוצאות של פעולה הן שליליות, יש סיכוי טוב שהפעולה או ההתנהגות לא יחזרו על עצמן, ואם ההשלכות חיוביות יש סיכוי טוב יותר שהן יחזרו על עצמן בעתיד.

סקינר כינה את הרעיון בשם ״עיקרון החיזוק״. במילים אחרות, מודל שינוי ההתנהגות של סקינר הוא דרך לשינוי הרגלים ודפוסי התנהגות על ידי יצירת המשכיות להתנהגויות באמצעות השלכות חיוביות או שליליות. עיקרון החיזוק פועל כדי לשבור התנהגויות לא נאותות או לחזק ולהגביר התנהגויות טובות ונאותות באופן שההתנהגות הנאותה תחזור על עצמה וההתנהגות הלא נאותה תיפסק ותיכחד לאורך זמן.

ד"ר מיקה קופלר | פענוח ציורי ילדים

דר' מיקה קופלר

בעלת תואר דוקטור בחינוך, מומחית לפענוח ציורים ומנתחת התנהגות, מלמדת אנשי חינוך שעובדים עם ילדים במערכת החינוך ואנשי מקצוע בתחום הטיפול הרגשי לילדים לזהות סימני מצוקה, תסכול, יכולות אישיות באמצעות קורס פענוח ציורים בזום.
דילוג לתוכן