מאמרים

פענוח ציורי ילדים מסייע לחשוף פגיעה מינית

פענוח ציורי ילדים מסייע לחשוף פגיעה מינית

פענוח ציורי ילדים מסייע לחשוף פגיעה מינית

הידעתם שאחד מתוך חמישה ילדים עובר התעללות מינית בישראל?

התעללות מינית בילדים היא אחת מההתעללויות הפוגעניות ביותר שעלולות להשאיר צלקות רגשיות ופסיכולוגיות לאורך זמן אצל ילדים.

במקרים רבים ההשפעות של ההתעללות אינן ניכרות מיד ועשויות להימשך שנים עד שהן צצות וילדים מדברים עליהם. ילדים נמנעים מלדבר על הטראומה ולבטא את הרגשות שלהם אבל הם יעשו זאת בעזרת ציורים בהם הם ממחישים את מה שקרה להם. במקרים רבים הנושאים שאותם ילדים מציירים משקפים פחד, עצב ובדידות.

במאמר זה אספר על תיאור מקרה בו סייעה מטפלת לילדה שעברה התעללות מינית.  המטפלת עבדה עם מספר ילדים שחוו התעללות מינית, היא האמינה שציורים יספקו לה תובנה על מצבם הרגשי ויעזרו לה לזהות את הקשיים אתם הם נאבקים. המטפלת ביקשה מהילדים לצייר מקום אהוב עליהם, רב הילדים ציירו חוף ים, פארק וילדה אחת ציירה ציור של חדר מפורט בו מיטה, שידה וארון ללא נוכחות של דמויות.  המטפלת שאלה מי גר בחדר? הילדה חשפה שפעם המקום האהוב עליה היה החדר שלה אבל עכשיו היא לא אוהבת אותו יותר כי הוא מזכיר לה מה קרה שם? הילדה עברה התעללות מינית על ידי בן משפחה קרוב בחדר השינה שלה.

המטפלת המשיכה לעבוד עם הילדה וסיפקה לה מרחב בטוח בו יכלה לדבר ולאוורר רגשות לגבי הטראומה שחוותה.

פענוח ציורי ילדים יכול להיות כלי מועיל למטפלים רגשיים שעובדים עם ילדים במספר היבטים:

  • מתן תובנה למצבו הרגשי של הילד – ילדים מתקשים לדבר ולבטא רגשות במילים במיוחד אם הם צעירים מאד כשחוו טראומה. בעזרת הכלי של פענוח ציורי ילדים מטפלים יכולים לקבל תובנה לגבי מצבו הרגשי של הילד ולהבין טוב יותר את החוויות והחששות שלהם.
  • תקשורת מובנת – ציור יכול להיות דרך להבנה של מחשבות ורגשות ללא מילים. במיוחד ילדים שמתקשים לבטא עצמם מילולית.
  • זיהוי נושאים ודפוסים בציור – על ידי פענוח ציורים רבים לאורך זמן מטפלים יכולים לזהות נושאים שהילדים מציירים שיכולים להוות תובנה לגבי הבעיות והקשיים אתם הם נאבקים.
  • דרך לביטוי עצמי – ציור יכול להיות פעילות טיפולית בפני עצמה המספקת לילדים דרך יצירתית לביטוי עצמי. מטפלים יכולים לעודד פעילות זאת כדרך להתמודדות עם המצב הרגשי הנתון בו הם נמצאים.

עלי לציין, שמחקרים מראים שילדים שעברו התעללות מינית מראים בציורים הרבה מאד סימנים בציור. יש לראות ציורים אחדים ולהצליב מידע שעולה מתוך הציורים בצורה מקצועית ומיומנת.

אם את מטפלת רגשית אני מזמינה אותך לקורס פענוח ציורים בזום

כל מה שאת צריכה לעשות זה להתקשר אלי

ד"ר מיקה קופלר | פענוח ציורי ילדים

דר' מיקה קופלר

בעלת תואר דוקטור בחינוך, מומחית לפענוח ציורים ומנתחת התנהגות, מלמדת אנשי חינוך שעובדים עם ילדים במערכת החינוך ואנשי מקצוע בתחום הטיפול הרגשי לילדים לזהות סימני מצוקה, תסכול, יכולות אישיות באמצעות קורס פענוח ציורים בזום.
דילוג לתוכן