מאמרים

פרידה במהלך התפתחות הילד ושגרת היומיום – אתגר להורים

פרידה במהלך התפתחות הילד ושגרת היומיום - אתגר להורים

פרידה במהלך התפתחות הילד ושגרת היומיום – אתגר להורים

פרידה בגן מהילד היא אתגר שהורים רבים חווים. חוויה זו היא חלק מהתהליך ההתפתחותי אותו עובר כל ילד. הילד חווה פרידה במהלך התפתחותו ובשגרת היום יום שלו מהרבה מאד דברים. התמודדות הילד עם פרידה היא אתגר להורים. לדוגמה: פרידה מהיום לשנת לילה, פרידה מחיתול בתהליך גמילה, פרידה ממוצץ, פרידה מחית מחמד, פרידה מחבר בגן הילדים הקודם, מחפץ אהוב ומוכר, מדירה ישנה לחדשה, וכן הלאה…

יכולת פרידה שונה מילד לילד ומושפעת מהמזג האישי שלו, מדרכי החינוך של ההורים וממצבים של פרידה בהם התנסה. כמובן שהפרידה מקשה על ההורים ועל הילד, אך לא אחת ההורים מתקשים עצמם מהיכולת להיפרד ולא עוזרים בכך לילד שלהם. הורים אחדים אומרים: “בואו לא נעשה מזה ענין זה יעבור”… הורים צריכים לבדוק את עצמם כל העת, כיצד הם חשים בזמן שהילד חווה את חווית הפרידה ממקום מוכר וידוע, והליכה אל מקום “לא נודע” שלוקח זמן להכירו.

בגיל צעיר הילד כבר לומד שאפשר להתחבר לדברים אך גם להיפרד מהם. היכולת הזו להיפרד בהיות הילד צעיר, תאפשר לו כמבוגר להתמודד עם פרידה מחבר טוב שהלך אתו לגן או ביה”ס, פרידה מסביבת מגורים, מבי”ס מוכר לאחר, ממקום עבודה, מבן זוג.

כאנשים בוגרים אנו חווים, בכל פרידה, את המטען הרגשי של חווית הפרידה שהיתה לנו בילדות. כאשר הורים משכיבים את תינוקם לישון לבד בעריסה הם נפרדים ממנו למשך הלילה. ההורים מייצרים עבור התינוק מצבי פרידה קצרים כדי שיוכל להתרגל וללמוד שהוריו הולכים וחוזרים. במשחקים שההורה משחק עם התינוק הוא יוצר מצבים שהוא נראה, משמיע קול ומתחבא… במשחק פשוט זה ההורה מלמד שהפרידה היא זמנית וההתחברות אח”כ היא נעימה, מחבקת ומנחמת.

 פרידה הדרגתית

כדי שהילד יצליח להיפרד, הוא צריך להרגיש ביטחון וממקום זה יוכל הילד לבצע פרידה. ניתן להמחיש זאת בסיטואציה בה הילד הפעוט מבקר בבית זר עם הוריונצמד אליהם ולא עוזב אותם עד שהוא מרגיש בטוח. הורים אמורים לאפשר לילד קרבה זו כדי שיוכל להיפרד מהם מאוחר יותר. חשוב להכיר בכך שלכל ילד יש את קצב הפרידה שלו ואין לדחוף אותו לכך.

תינוק בן יומו, שמתעורר בלילה משנתו ואינו מסוגל להירדם לבד, זקוק לתמיכה ולדיבור הרך של ההורה כדי שיירדם. ילד בן שנתיים שמתעורר משנת הצהרים זקוק לחיבוק של ההורה, למגע, חום ואהבה כדי שיוכל להיפרד ולשחק לבד.

כדאי לערוך את הפרידה באופן גלוי ולדבר עליה

רצוי שההורה ייפרד מהילד באופן גלוי ויאמר לו שהוא גם חוזר. רצוי שהורים ייפרדו מילדיהם בצורה ישירה ולא ייעלמו ויחמקו מהם (ישנם הורים שהפרידה קשה להם יעשו זאת). כך הילד ילמד לבטוח בהורה והחרדה והחשש מפני מהפרידה יקטנו. בזמן הפרידה על ההורה להשרות ביטחון לילד, לחבק ולומר לו בגלוי שהוא נפרד לשלום ויחזור מאוחר יותר לקחת אותו, בדרך זו ילמד הילד שההורה הולך אך גם חוזר לקחת אותו.

חשוב  להפגין ביטחון 

ההורה אמור ברגעי פרידה להעביר את המסר בביטחון כדי שהמסר יעבור לילד. הורה שהפרידה קשה לו והוא יחשוש מתגובת הילד בבוקר בגן או בביה”ס, ישדר לילד חשש וחרדה. הורה שנשבר בעקבות בכי של ילד, אף הוא ישדר הססנות לילד. כאשר ההורה מהסס בגלל חששות לפגוע בילד או מזדהה עם הקושי שלו, או שלפעמים מרגיש אשמה, הוא יעצים את הקושי של הפרידה אצל הילד ויתכן שהילד ינצל זאת כדרך לבכי נוסף והשגת תשומת לב.

לאפשר ביטוי של כעס וכאב 

על ההורים לזכור שתהליך פרידה כולל רגשות של צער וכאב, חשוב לאפשר לילד לחוות צער, כאב, לבכות לכעוס, כשהוא נפרד מההורה או מחפץ כלשהו.  יש לגלות אמפטיה לסבל ולכאב של הילד ולומר: “זה באמת עצוב שהדובי שאתה אוהב כל כך נשבר, “אתה בוכה כי זה כואב לך”. בהמשך אפשר לעודד את הילד ולומר: “בוא נחפש צעצוע אחר מבין אלה שיש לך, שאתה גם אוהב מאוד”. כשעוברים דירה, למשל, והילד צריך להיפרד מחדרו, מביתו, מסביבתו ומחברים טובים שלו, אין לבטל את רגשות הצער שלו בסגנון: “זה שום דבר! יהיו לך חברים חדשים בדירה החדשה!”. עדיף לומר לו, למשל: “אני מבין אותך. אנחנו נדאג לזה שתמשיך להיפגש עם חבריך גם כשנעבור דירה” ובכך להפיג את חששותיו מפני הסביבה החדשה.

הכנה לקראת פרידה צפויה

הכנה מראש לילד לפני פרידה, עוזרת ומקלה על התמודדות ההורה והילד. כדאי לתת לילד התראה לפני פרידה צפויה, לדוגמה, כשההורה והילד נמצאים במשחקיה, גן משחקים או בבית סבא וסבתא, יש להכין את הילד ולומר: “אנחנו נעזוב בעוד חמש דקות את המשחקייה, אתה יכול להתחיל להיפרד מהמשחקים”, הילד מכין את עצמו, שכלית ורגשית, לקראת הפרידה העומדת להתרחש, הוא לא יופתע ממנה, והתמודדות עם הפרידה מהמשחק או האנשים תהיה נעימה יותר ללא בכי ומרדנות מצד הילד.ההורה יכול לשוחח עם הילד על הפרידה הצפויה ולעודד אותו לבטא את רגשותיו, חששותיו וכך תהיה הפרידה קלה יותר.

טקס קבוע עוזר מאד ומקל

טקס מוכר וידוע מעניק הרגשת ביטחון לילד. כמו טקס הליכה לשינה, מעבר מהיום ללילה. פרידה ממוצץ יכולה להיות מלווה בטקס של הטמנה בקופסא מיוחדת, או נתינה לתינוק אחר במשפחה, הפרידה תהיה מותאמת גיל ובשיתוף עם הילד. חשוב שהטקס יהיה מובנה וקבוע ויסתיים בתוך זמן קצוב ללא פריצת גבולות של הילד. פרידות הן קושי אך גם הזדמנות להתחלות חדשות, להתחזקות רגשית, לביטוי רגשות אמיתיים ועל כן יש להכין את הילד מגיל צעיר כדי שיוכל גם בבגרותו להתמודד עם פרידות בחיים.

פרידות הן קושי אך גם הזדמנות להתחלות חדשות, להתחזקות רגשית, לביטוי רגשות אמיתיים ועל כן יש להכין את הילד לכך מגיל צעיר כדי שיוכל גם בבגרותו להתמודד עם פרידות בחיים.

ד"ר מיקה קופלר | פענוח ציורי ילדים

דר' מיקה קופלר

בעלת תואר דוקטור בחינוך, מומחית לפענוח ציורים ומנתחת התנהגות, מלמדת אנשי חינוך שעובדים עם ילדים במערכת החינוך ואנשי מקצוע בתחום הטיפול הרגשי לילדים לזהות סימני מצוקה, תסכול, יכולות אישיות באמצעות קורס פענוח ציורים בזום.
דילוג לתוכן