מאמרים

הגלוי והנסתר בפענוח ציורי ילדים

פענוח ציורי ילדים

הגלוי והנסתר בפענוח ציורי ילדים

ציורי ילדים הם ספונטניים מתוך דמיון ותת מודע לכן הם חושפים באופן גלוי מה ילדים מרגישים. ככל שילדים מתפתחים התפתחות מוטורית, קוגניטיבית ורגשית כך גם במקביל מתפתחים ציורים.

הציורים מאפשרים למתבוננן לקבל מידע גלוי ונסתר בפענוח ציורים. מחקרים מראים שניתן לגלות מידע על אישיותו של הילד המצייר, יכולותיו, מאפייני אישיותו, יחסיו עם חבריו, מיקומו במשפחה, יחסי קרבה אל הוריו, דינמיקה משפחתית ויחסים בתוך המשפחה ועוד. הציור הוא שפה דרכה ניתן ללמוד, דרך סמלים גרפיים, על עולמו הפנימי של הילד. זו שפה ויזואלית המובנת לילדים ומשקפת את חווית ההנאה של הילד מהציור.

ציורי ילדים מהווים כלי השלכתי, כשהילד למעשה משליך על הציור את רגשותיו הפנימיים. על כן הציור הוא גם כלי אבחון המשמש פסיכולוגים ואנשי מקצוע. הציורים מסייעים לאנשי מקצוע, יועצים חינוכיים וכמובן הורים שרוצים לקבל להתייעץ בקשר לילדיהם.

בפענוח ציורים חשוב לאבחן את הציור בהתאם לגילו הכרונולוגי של הילד ובהשוואה לסימנים הגרפיים בשלבי התפתחות של הציור שלו. ציורי ילדים מתפתחים בשלבים ובסדר קבוע אצל כל הילדים כאשר רב הילדים עוברים את כל השלבים. הילד עובר משלב לשלב בהתאם לגילו הכרונולוגי ומפתח מיומנות תוך כדי התנסות. אבל התהליך ההתפתחותי והמעבר משלב לשלב משתנה מילד לילד. ניתן למצוא ציורים של ילדים שפסחו על אחד השלבים או נסוגו לשלב מוקדם יותר, ורק לאחר הנסיגה המשיכו את התקדמותם.

אם נתבונן על ציורי ילדים נשאל את השאלה מה אומרים לי הסימנים והצורות על הדף? מה משקף ציור בית? כיצד נגלה אם לילד דימוי עצמי נמוך או דימוי עצמי גבוה? מהם היחסים בתוך המשפחה של המצייר? ועוד ועוד.

למעשה לכל ילד סגנון אישי לציור שלו. אחדים מהילדים יציירו בקו חלש ורופף שיעיד על ילד מהסס ואילו ישנם ילדים שיציירו בקו בטוח וזורם שיראה ביטחון של המצייר. חשוב מאד לאבחן את הלחץ של כלי הציור על הדף. כך גם חשובה איכות הקו, תנועת הקו על הדף ומהירות הקו. עד כמה חלל הדף ריק ועד כמה יהיה עמוס בדימויים קווים וצורות ובלתי מאורגן. כל אלה הינם סימנים המעידים על אישיותו של המצייר.

כולנו כהורים נחשפים לציורים שלעיתים נראים כשרבוטים על הדף, מבחינה כרונולוגית ציורים אלה בהתאמה לגיל שנתיים לערך ועל פניו נראה כי הם קשקושים. אולם ניתן ללמוד גם מהשרבוטים על ייחודיות הילד ומאפייני אישיותו. ניתן לומר, אם הילד מוחצן או מופנם, האם הילד מתקשה במעברים ושינויים או מדובר בילד שמסתגל מהר ובקלות. במידה והילד ישרבט בתנועות אחידות וזורמות, ללא חזרה על אותם קווים ברצף, ואיכות הקו תהיה רצופה זורמת ואינה מקוטעת, הציור יעיד על ילד המסתגל למצבים חדשים ביתר קלות מאחרים המציירים בקו מהוסס, מקוטע, שיראה שלילד קשה להסתגל למעברים.

באמצעות פיענוח ציורים נוכל לחשוף גם כישורים חברתיים שיש לילד. ככל שהציור יהיה עשיר ומגוון בצורות ויהיה קשר הגיוני בין הדימויים על הדף, תנועת הקו תהיה זורמת ואחידה, הציור יראה שהילד מגלה כישורים חברתיים.

ומה נוכל ללמוד מתוך ציורי משפחה? המשפחה של הילד מיוצגת על דמויות המשמעותיות בחייו בדרך מגוונת. ולכן באמצעות ציורי משפחה, ניתן לקבל תמונה רחבה יותר על עולמו הפנימי של הילד והאופן בו המשפחה נתפסת בעיניו.

לימודי פענוח ציורים לגננות ומורים הוא כלי שימושי בעבודה מבחינה התפתחותית אישית ומקצועית. ציורי ילדים חושפים רגשות ותחושות וגם מצוקה. לימודי פענוח ציורים נלמד נושאים רבים ונגלה תובנות אודות הילד בהתאם לגילו ובהתאם לקצב התפתחות שלבי הציור שלו. ככל שהגירוי לציור שנספק לילד יהיה מסקרן יותר הוא יגלה ענין ומוטיבציה לצייר ציור פתוח, חופשי וספונטני מתוך רגשותיו הפנימיים שממנו נוכל לשאוב מידע על עולמו הרגשי.

ד"ר מיקה קופלר | פענוח ציורי ילדים

דר' מיקה קופלר

בעלת תואר דוקטור בחינוך, מומחית לפענוח ציורים ומנתחת התנהגות, מלמדת אנשי חינוך שעובדים עם ילדים במערכת החינוך ואנשי מקצוע בתחום הטיפול הרגשי לילדים לזהות סימני מצוקה, תסכול, יכולות אישיות באמצעות קורס פענוח ציורים בזום.
דילוג לתוכן