מאמרים

איך פענוח ציורי ילדים באמת עובד לנו?

פענוח ציורי ילדים

 

איך פענוח ציורי ילדים באמת עובד ? האם ציורי ילדים מגלים לנו סודות ?

התשובה לשאלה טמונה במחקרים מדעים שונים שנעשו ברחבי העולם על ציורי ילדים. מחקרים אחדים, מראים שסגנון ציור בציורי ילדים משקף מרכיבים באישיות הילד. אילו מאפייני אישיות נגלה? בהתבוננות על הציור נבחין האם הילד סבלני, שקדן, בעל יכולת התמדה, חוש ארגון וסדר. אנחנו יכולים לגלות איך הילד תופס את העולם שמסביבו ומהו תפקודו החברתי, יכולות קוגניטיביות, יחסים עם חברים, מיקומו בתוך המשפחה, יחסי קרבה אל הורים, דינמיקה משפחתית, ועוד.

ציור הוא דבר טבעי בילדות שמתפתח עם הגיל בהתאמה לקצב התפתחות שלבי הציור. לכל ילד יש קצב התפתחות שונה אבל כל הילדים בכל העולם עוברים את אותם שלבי התפתחות הציור. בכל שלב, יש לשים לב לסימנים בציור,  לקווים, תנועת הקו, לחץ הקו על הדף שמשקפים מצבים רגשיים שונים. כך נוכל להבחין בין קו סוער, חד, אגרסיבי, קו בטוח, וקו מהסס שאינו זורם המלמדים על אישיות הילד המצייר.

הסימנים הגראפיים בציורים מגלים לנו סודות משמעותיים אודות הילד בהתאם לכישרונו ובהתאם להתנסויות שלו. ככל שהגירוי שנספק לילד יהיה מסקרן יותר, הוא יגלה עניין ומוטיבציה לצייר ציור פתוח, חופשי וספונטני מתוך רגשותיו הפנימיים, ואז נוכל לדעת האם הילד נמצא בתסכול, בלחץ או מצוקה.

נשאלת השאלה האם פענוח ציורי ילדים באמת עובד? גננת שלמדה לימודי פענוח ציורים בקורס האחרון, סיפרה לי על מקרה שהתרחש אצלה בגן. באחד הימים, אחת מהילדות בגן ציירה ציור שמח ועליז, צבעוני ומלא. כאשר הגננת התבוננה בילדה המציירת, ראתה דמעות בעיניה תוך כדי פעילות הציור. הגננת ניגשה לילדה, חיבקה אותה והבינה שהציור לא היה “סתם ציור” הוא חשף שהילדה זקוקה לעזרה ותמיכה. בשיחה עם הגננת על  הציור, שיתפה הילדה בת החמש שהאם עסוקה רב שעות היום עם התינוק שנולד כאח, ומכיוון שכך לאם אין זמן לשחק אתה. המסר היה ברור, פענוח ציורי ילדים חושף רגשות כמוסים של ילדים.

מטפלים רגשיים שעובדים עם ילדים יכולים להשתמש בכלי של פענוח ציורי ילדים, כדי לייעל ולדייק את המענה הטיפולי שהם מעניקים בכמה דרכים:

  • מתן תובנה למצבו הרגשי של הילד – ילדים אחדים מגלים קושי לבטא רגשות באמצעות מילים, במיוחד אם הם צעירים מאד, או כאשר עברו טראומה. מטפלים שעובדים עם ילדים, יכולים על ידי פענוח ציורים לקבל תובנה לגבי מצבו הרגשי של הילד בהקשר לחוויות והחששות שלו.
  • כלי תקשורתי – ציור יכול להיות דרך לתקשורת עם ילדים כדי לגלות מה הם מרגישים וחושבים ללא מילים. זה יכול להיות כלי מועיל לילדים שאינם וורבליים, או ילדים צעירים שעדיין לא רכשו את השפה הדבורה.
  • זיהוי נושא הציור – בתהליך טיפולי, פענוח ציורי ילדים לאורך זמן, מספק דפוסי סגנון ונושאים שחוזרים על עצמם שעשויים לספק תובנה לגבי החוסן של המצייר וההתפתחות הרגשית שלו.
  • ביטוי עצמי טיפולי – פעולת הציור היא כלי טיפולי שמספק לילדים מקום בטוח ויצירתי לבטא עצמם. מטפלים יכולים לעודד ילדים במילים כדי שימשיכו לצייר כאמצעי לביטוי רגשי ולהתמודדות.

למה חשוב לעודד את הציור?

ציורים מאפשרים הצצה לתת המודע של הילד, הם מהווים:

  • ביטוי רגשי – ציור מאפשר לילדים לבטא רגשות בצורה לא מילולית.
  • תקשורת מקרבת – מספק דרך לילדים להעביר רגשות להורים, מורים או מטפלים שיכולים להציע סיוע ותמיכה בשעת מצוקה.
  • מרגיע ומפחית מתח וחרדה – ציור יכול להיות פעילות מרגיעה שמפחיתה מתח וחרדה.
  • משפר מצב רוח – עיסוק בפעילות הציור מגביר את רמות הדופמין והסרוטונין במוח מה שיכול לעזור לשפר את מצב הרוח ולהפחית תחושות לחץ רגשי.
  • שיפור קואורדינציה מוח עין יד – ציור מאפשר התפתחות תיאום בין מוח-עין-יד.

לאור חשיבות הציור למען התפתחות הילד, לימודי פענוח ציורים תורמים להבנה של רגשות כאשר ילדים לא מדברים עליהם, פחדים שהם אינם יודעים להתמודד אתם, ותחושות שהם מעלים מעולמם הפנימי והרגשי. פענוח ציורים עובד לנו כי אפשר לתת מענה מדויק וספציפי לצרכים של הילד.

בואו ביחד אתי, ללמוד צעד אחר צעד ולהתבונן על הסודות הגלויים והסמויים בציורי ילדים.

 

ד"ר מיקה קופלר | פענוח ציורי ילדים

דר' מיקה קופלר

בעלת תואר דוקטור בחינוך, מומחית לפענוח ציורים ומנתחת התנהגות, מלמדת אנשי חינוך שעובדים עם ילדים במערכת החינוך ואנשי מקצוע בתחום הטיפול הרגשי לילדים לזהות סימני מצוקה, תסכול, יכולות אישיות באמצעות קורס פענוח ציורים בזום.
דילוג לתוכן