מאמרים

מהי התרומה של פענוח ציורי ילדים לגננות

פענוח ציורי ילדים, קורס, מיקה קופלר

מהי התרומה של פענוח ציורי ילדים לגננות

גננות ברב המקרים, יכולות לזהות מתי ילד נמצא בתסכול או מצוקה, הן מבחינות זאת בהתנהגות יומיומית בגן כאשר מישהו מהילדים אינו מתנהג “כתמול שלשום”. הילד מרביץ לילדים אחרים, זורק חפצים או בוכה בכי מתמשך. אני מאמינה שהתנהגות לא נאותה של ילד בגן, מתרחשת כתוצאה מתסכול או מצוקה כלשהי שניתן לזהות ולחשוף דרך ציורים של אותו ילד. ילדים מציירים באופן טבעי ציור חופשי שנובע מהדמיון ומהעולם הרגשי שלהם. לכן, במידה שמבינים את השפה “ללא מילים” בה הילד חושף את הרגשות שלו, ניתן לעזור ולסייע לו בזמן אמת. גננות שלמדו פענוח ציורי ילדים מתפתחות ברמה מקצועית ואישית והן “נורות האזהרה” ובעלות כישורים לזהות מצוקה, תסכול, או קושי של ילד, דרך הציורים.

ציורי ילדים, זו שפה אוניברסלית חוצה תרבויות, שמתעלה על מחסומים תרבותיים ולשוניים. לכן, גננות שיש בידיהן את הידע של פענוח ציורים, מבינות את המסרים ה”לא מילוליים”, והוויזואליים בציורים טוב יותר. הן יכולות לתקשר עם הילד בדרך יעילה לאחר התבוננות מעמיקה בציורים אחדים.

הציור בילדות המוקדמת הנו ציור חופשי שמתפתח בהתאם לגיל של הילדים ובהתאם להתפתחות המוטורית, קוגניטיבית ורגשית שלהם. בשונה ממבוגרים, ילדים אינם נוהגים לשתף את רגשותיהם בעזרת מילים, כי זו אינה דרכם בגילאים מוקדמים ולעיתים גם השפה אינה דבורה בפיהם. ילדים מפיקים הנאה רבה מהציור ובאופן בלתי מודע מבטאים רגשות כמו: פחדים, שאיפות, שמחה, עצבות ובדידות כל זאת מתוך חוויות ואינטראקציה עם העולם הסובב אותם. מחקרים מראים שילדים מביעים את רגשות דרך ציורים. מלקיודי, שהייתה מטפלת באומנות, גילתה שהציור מאפשר לילד לבטא את כל מה שהוא חווה בעולם, רגשות מחשבות תסכול ומצוקה. גננות שלמדו פענוח ציורי ילדים, מסוגלות להבין טוב יותר רגשות של ילדים ולתת מענה לילדים ביתר רגישות ואמפטיה.

גננות לא תמיד מסוגלות ויכולת להעניק תמיכה וסיוע לילדים במצוקה. במיוחד כאשר הם חווים תסכול, לחץ, חרדה ואינם יודעים להביע במילים את הרגשות שלהם. כתוצאה מכך, הילדים האלה עלולים לפעול או להתנהג בצורה אלימה בגן ובהתנהגות מסוכנת להם ולילדים אחרים. גננות שרכשו את הכלי של פענוח ציורים יכולות לזהות ולאבחן שהילד נמצא במצוקה. התפקיד שלהם כגננות להתערב באופן מקצועי ולמנוע ממצבים כאלה להסלים.

יתרה מזו, הן יכולות להבין ולעזור לילדים במצוקה בהקשבה ובמתן חיזוק ותמיכה כאשר ילדים בגן זקוקים לכך.

הידע בתחום פענוח ציורי ילדים, משליך גם על ההיבט החברתי של ילדים. ילדים שמרגישים מובנים על ידי בני גילם יוצרים קשרים חברתיים טובים יותר. גננות שיש להן את הכלים לזהות קשרים חברתיים דרך ציורי ילדים, תדענה ליצור סביבה חברתית מכילה ותומכת יותר בגן, שתוביל להצלחה אקדמית וחברתית רבה יותר.

מהי התרומה של לימודי פענוח ציורי ילדים לגננות?  מיומנויות באבחון וזיהוי ילדים שנמצאים במצוקה מעניק להן יתרון מבחינה מקצועית, אישית והתפתחותית. גננות שלמדו את השפה בה ילדים מבטאים את הרגשות שלהם, תדענה לסייע לילדים במצבים של אלימות בגן, במתן מענה אמפטי ותומך, הקשבה וסיוע בזמן אמת כאשר הילד זקוק לכך. הבנת רגשות הילד בעזרת לימודי פענוח ציורים תתרום לחווית הצלחה לילדים בגן. הגננות יוכלו לקדם ולפתח אינטליגנציה רגשית, אמפתיה והצלחה חברתית.

אם את גננת , מנהלת גן או צהרון, את מוזמנת להצטרף לקורס פענוח ציורים בזום, בקבוצה אינטימית קטנה,  פרטים נוספים תוכלי לקבל בדף ראשי של האתר בכפתור העליון.  

 

ד"ר מיקה קופלר | פענוח ציורי ילדים

דר' מיקה קופלר

בעלת תואר דוקטור בחינוך, מומחית לפענוח ציורים ומנתחת התנהגות, מלמדת אנשי חינוך שעובדים עם ילדים במערכת החינוך ואנשי מקצוע בתחום הטיפול הרגשי לילדים לזהות סימני מצוקה, תסכול, יכולות אישיות באמצעות קורס פענוח ציורים בזום.
דילוג לתוכן